A1. 1 Cum să învăţ mai repede si mai bine?

Ȋn prima parte a acestui articol, vorbeam despre stilul de nvăţare propriu şi strategiile pe care le putem adopta pentru a învăţa mai repede, mai bine, mai uşor.

Uneori însă, pare dificil să identificăm la noi sau la alţii acest stil de învăţare dominant. De aceea, pedagogi şi psihologi au lucrat împreună pentru a pune la punct o serie de chestionare care te pot ajuta. Ce este un chestionar? Seamănă cu un joc. Se rezolvă repede, e amuzant şi te ajută să înţelegi mai multe despre tine.

Ȋţi voi arăta în continuare un astfel de chestionar şi te voi învăţa să-l interpretezi astfel încât să identifici stilul de învăţare, al tău sau al prietenilor şi colegilor tăi. Este chiar mai amuzant dacă îl completezi împreună cu prietenii tăi, dar nu îi influenţa şi nu te lăsa influenţat de răspunsurile lor, pentru un rezultat cât mai corect. Vă puteţi amuza la sfârşit, împărtăşindu-vă ceea ce aţi descoperit despre voi.

Pentru a rezolva următorul chestionar, este nevoie să răspunzi cu toată sinceritatea, cu DA sau NU, la fiecare dintre întrebările sale. O foaie şi un creion sunt necesare, pentru a-ţi nota răspunsurile. Ȋncepem?

 

CHESTIONAR PENTRU IDENTIFICAREA STILULUI DE ȊNVĂȚARE PERSONAL

1. Ȋmi place să discut cu un coleg ceea ce am de învăţat.

2. Mă ajută să învăţ cu voce tare.

3. Când vreau sau trebuie să învăţ ceva nou, prefer să citesc despre acel subiect.

4. Pentru a nu uita ceea ce îmi spun oamenii, adesea simt nevoia să îmi notez.

5. Dacă sunt pus în situaţia de a alege activitatea pe care o voi face, întotdeauna o voi prefera pe cea care presupune exerciţii fizice şi sport.

6. Ȋnvăţ mai bine când am în faţă o imagine sau un text scris.

7. Sunt capabil să îmi imaginez lucrurile despre care aflu.

8. Ȋnvăţ mai bine când îmi explică cineva.

9. De obicei îmi notez informaţiile despre care aflu, pentru a le reciti mai târziu.

10. Pot număra silabele dintr-un cuvânt lung, atunci când îl aud rostit de cineva.

11. Reţin cu uşurinţă cântecele şi melodiile.

12. Ȋmi plac discuţiile în grupuri mici.

13. Ȋmi amintesc cu uşurinţă detalii despre mărimea, forma şi culoarea obiectelor.

14. Reţin cu uşurinţă instrucţiunile pe care mi le-a dat cineva.

15. Ȋmi place să confecţionez diferite obiecte cu propriile mele mâini.

16. Ȋmi amintesc cu atenţie feţele actorilor, peisajele, obiectele şi alte detalii văzute în filme.

17. Atunci când explic ceva gesticulez mult cu mâinile şi chiar cu întregul corp.

18. Prefer să desenez scheme pe tablă şi nu pe foaie.

19. Ȋnvăţ mai bine dacă mă ridic şi mă mişc în timpul studiului.

20. Dacă vreau să asamblez un obiect, am nevoie de instrucţiuni cu imagini care să mă ghideze.

21. Ȋmi amintesc mai bine diferite lucruri despre obiecte dacă le ating şi le manipulez.

22. Ȋnvăţ mai bine privind pe altcineva care face acel lucru.

23. Când stau aşezat, am tendinţa de a bate sau a mă juca cu degetele sau mâinile.

24. Ȋmi place să construiesc obiecte.

25. Vorbesc cu uşurinţă o limbă străină.

26. Pot urmări cu uşurinţă subiectul unei poveşti pe care mi-o citeşte cineva.

27. Ȋmi place să repar lucruri.

28. Pot înţelege cu uşurinţă o poveste înregistrată audio, pe care o ascult.

29. Utilizez cu uşurinţă diferite unelte şi instrumente.

30. Mi se pare foarte greu să stau mult timp liniştit.

31. Ȋmi place să joc teatru sau să fac pantomimă.

32. Observ cu multă uşurinţă detaliile unor modele sau obiecte prezentate.

33. Ȋn timpul studiului, am nevoie de pause dese, în care să mă pot mişca.

34. Ȋmi place să recit poezii.

35. De obicei, înţeleg ceea ce spun oamenii, chiar dacă au un accent deosebit sau dificultăţi de vorbire.

36. Ȋmi dau seama de diferenţele dintre melodii foarte asemănătoare.

37. Ȋmi place să dansez şi chiar să-mi inventez propriile mişcări.

38. Ȋmi plac activităţile care presupun coordonarea mişcărilor (cum ar fi unele sporturi sau jocuri).

39. Urmăresc mai uşor indicaţiile scrise decât cele care mi se dau pe cale orală (prin vorbă).

40. Recunosc uşor diferenţa dintre sunete care altora li se par foarte asemănătoare.

41. Ȋmi place să inventez rime pentru a învăţa mai uşor unele lucruri.

42. Ȋmi place să particip la ore în care se realizează experimente.

43. Pot spune rapid dacă două forme geometrice sunt identice.

44. Cel mai uşor îmi amintesc acele lucruri care îmi sunt prezentate sub formă de imagini.

45. Urmăresc mai uşor instrucţiunile orale (prin vorbă) decât cele scrise.

46. Reţin mai uşor numele instrumentelor muzicale dacă le ating sau le examinez.

47. Pentru a ţine minte unele idei, trebuie să le spun cu vice tare.

48. Pot să reproduce cu uşurinţă pe hârtie o formă pe care am văzut-o.

49. Pot urmări cu uşurinţă o hartă.

50. Ȋmi pot aminti cu uşurinţă cuvintele unei persoane şi tonul vocii ei, chiar şi câteva zile mai târziu.

51. Ȋmi amintesc mai repede direcţia în care trebuie să merg dacă cineva îmi oferă anumite repere de care trebuie să ţin seama (clădiri, copaci etc)

52. Observ şi reţin uşor culorile şi combinaţiile de culori.

53. Ȋmi place să pictez, să desenez, să sculptez.

54. Ȋmi amintesc cu uşurinţă întâmplări şi experienţe din trecut.

Acesta este sfârşitul chestionarului! Poţi lua o mică pauză sau, dacă eşti nerăbdător, putem trece direct la interpretarea răspunsurilor tale.

Pentru acesta, notează-ţi pe hârtie trei coloane: VIZUAL, AUDITIV şi KINESTEZIC.

Ȋn coloana VIZUAL vei pune un mic punct de fiecare data când găseşti un răspuns cu DA la următoarele întrebări: 3, 4, 6, 7, 9, 13, 16, 20, 22, 32, 39, 43, 44, 48, 49, 51, 52, 54.

Ȋn coloana AUDITIV vei pune un mic punct de fiecare data când găseşti un răspuns cu DA la următoarele întrebări: 1, 2, 8, 10, 11,12, 14, 24, 26, 28, 34, 35, 36, 40, 41, 45, 47, 50.

Ȋn coloana KINESTEZIC vei pune un mic punct de fiecare data când găseşti un răspuns cu DA la următoarele întrebări: 5, 15, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 30, 31, 33, 37,38, 42, 46, 53.

Adună acum punctele din fiecare coloană. Coloana cu cel mai mare punctaj îţi indică stilul tău de învăţare dominant. Se potriveşte cu ceea ce credeai tu despre tine?

Acum, indiferent dacă ai avut o surpriză sau pur şi simplu ţi-ai confirmat ceea ce ştiai despre tine, nu uita să reciteşti strategiile de învăţare care se potrivesc stilului tău şi să le aplici în practică!

Material realizat de Miruna Ionescu – Expert content platforma educațională

Photo