Despre sine și învățare

Despre sine și învățare

“Tot ceea ce oamenii ȋţi vor spune că nu poţi face, ȋncearcă şi vei afla că poţi” – David Thoreau
Vă invit cu drag să ȋncurajaţi şi să permiteţi copilului dumneavoastră explorarea sinelui şi a lumii prin joc sub orice formă tot timpul.

Antrenați toate calităţile copilului dumneavoastră! Vă invit să-i construiți cadrul în care să și descopere şi să-și pună ȋn valoare calitățile, să-și ȋntreacă limitele de dezvoltare, pentru a deveni un pic mai bun în fiecare zi și să se bucure de asta.

Ȋncurajaţi-vă copilul să fie el ȋnsusi, să fie prietenos, sensibil şi puternic, bun, sincer, afectuos, politicos, curios, curajos, responsabil, ferm.

Lumea de azi este ȋn continuă schimbare. Această lume nu va mai exista când copiii de azi vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor, asa incat putem să-i ȋnvăţăm să se adapteze! Să-i învățăm prin propriul exemplu că educația înseamnă continuă dezvoltare.

Uneori copilul pare ca nu este atent la scoala sau ca nu raspunde solicitarilor din partea adultilor in grija carora se afla. Aceasta poate fi o consecinta a traumei psihologice care este traita prin desfasurarea vietii intr-un mediu violent verbal sau fizic, prin relatii care nu ofera stabilitate, ci ofera dezechilibru, insecuritate, prin comportamente pe care copilul le interpreteaza ca fiind descurajante, ca el nu este suficient de rapid, de performant, sau prin amenintari constante, chiar si in gluma, cu parasirea. Eveniment posibil traumatizant este si aflarea unei informatii pentru care copilul nu este pregatit psihic, dar trauma se poate forma si prin a fi martor la o actiune, un comportant violent asupra unei persoane straine sau apropiate.
Trauma psihologică are implicații asupra comportamentului, motivației, afectivității și gândirii. Aceasta aduce modificari ale proceselor pshice functionale, asa cum una dintre implicațiile asupra comportamentului este dezvoltarea comportamentului evitant, in urma scaderii increderii in ceilalti ori interpretand mediul ca fiind periculos.

Implicațiile asupra gândirii se referă la acele aspecte prin care gândurile devin principala dovadă a traumei. Cogniții automate, gânduri obsesive, incapacitatea de a se concentra, probleme de memorie.

În ceea ce privește motivația aceasta este afectată prin apariția unor probleme de eficacitate a persoanei, lipsa încrederii în succesul scolar propriu, social, professional sau al unui plan de tratament.

Din punct de vedere afectiv – sistemul limbic, care face ca teama de și nesiguranța în privința posibilității de a retrăi evenimentul dramatic, preia puterea asupra gândirii înainte ca creierul să analizeze situația. (Injuries in Athletics: Causes and Consequences, p 331)

Deoarece dezvoltarea copilului este dependentă de climatul şi contextul pe care i-l creăm, vă invit ca atitudinea dumneavoastră să contribuie la formarea de comportamente, atitudini şi deprinderi care să ajute copilul să devină un adult stăpân pe sine, conştient şi responsabil pentru alegerile pe care le va face. Ce vrei să își amintească despre tine copilul tău sau copilul cu care interactíonezi?

De asemenea, trebuie precizat că devenirea copilului ȋntr-un om adaptabil şi echilibrat din punct de vedere socio-afectiv şi cognitiv depinde de alte trei dimensiuni:

-palierul familial – calitatea experienţelor copilului ȋn familie

-palierul şcolar – calitatea programelor mediului şcolar

-palierul comunităţii – credinţele şi valorile promovate de comunitate

Am precizat aceasta pentru a sublinia responsabilitatea pe care o au atât părinţii, cât şi mediul educațional şi comunitatea ȋn dezvoltarea copiilor. Modul personal de a face față situațiilor poate influența sănătatea și parcursul experiențelor trăite. Sentimentul de control al propriei vieți, identificarea unei persoane de suport și a unui specialist față de care persoana să se simtă liberă și în siguranță să exprime trăirile pentru a putea să și le resemnifice pot fi factori de reducere a stresului resimțit zilnic sau în momente critice din viață și o metodă constructivă de gestionare a situației.

Mânuţele pot spune poveşti, ochişorii pot dansa a bucurie!

Carmen Dolores Goșa

Expert Consiliere & Mentoring

Photo